Gymbagen

Chokladbollar/Proteinbollar

Kategori: Recept/mat

Med helgen färskt i minnet tänkte jag dela med mig av ett recept på chokladproteinbollar som allt som oftast är ett tillbehör till mitt eftermiddagskaffe, lördag och söndag.
 
Receptet har jag hittat hos Maria Mollstedt, som inte bara har en riktigt schysst fysik utan även en väldigt välskriven blogg (go read), och inte modifierat särskilt mycket alls. Varför ändra på ett vinnande koncept liksom?
 
Proteinchokladbollar, 20 st
250 g minikeso
1,5 skopor vassleprotein med chokladsmak
1 msk Stevia strö
6 msk fiberberikade havregryn (går även att använda glutenfria)
2 msk kakao
2 krm snabbkaffepulver
 
Kokos
 
Mosa keson med en stavmixer. Blanda i de övriga ingredienserna och forma till bollar. Rulla bollarna i kokos och ställ in kylen. Eller ät upp dem på en gång :)
 
Det går att göra bollarna lite mer kolhydratsfria genom att ta bort havregrynen. Det finns då inte mycket som binder ihop smeten, så ställ in den i kylen minst 30 minuter innan du med våta händer formar så nära likt bollar du kan komma.
 

Kommentarer

  • felicia säger:

    mm går superbra att göra med dadlar oxå så får man det naturliga sötman och de binder ihop väldigt bra :D

    Svar: Kul! Jag har faktiskt ett recept på raw-chokladbollar med dadlar som ligger och väntar på att få testas:)
    Gymbagen

    2013-01-23 | 10:14:00
    Bloggadress: http://tkhl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...