Gymbagen

Proteinbollar x2

Kategori: Recept/mat

Igår tillverkades två sorters proteinbollar i mitt kök - en fudgevariant och en med smak av choklad. De första har jag gjort en gång tidigare, medans det var premiär för de andra. Även denna gång har recepten hämtats från TastyHealth - go see om ni vill ha inspiration samt både goda och nyttiga recept!

Först ut, fudgebollarna:

Proteinfudge-bollar
2 port, ca 10 små bollar

1 skopa (30g) vassleproteinpulver vanilj
1 dl (fiber)havregryn
1 msk mandelsmör
1 msk riven kokos
1 msk mandelmjöl
1/2 msk hela linfrön
0.25 dl vatten
Valfritt: 1 tsk krossade kakaoböner/cacaonibs (jag skippade dessa)
Det går också att söta med ½ mask Stevia strö eller 1 tsk honung. För min del blir de söta nog utan.

1. Blanda alla ingredienserna i en bunke och använd händerna för att forma ihop en seg massa. Om det är för smulig ha i några droppar i taget för att få ihop degen.
2. Forma bollar och förvara i kylen. 

Och så choklad:

Proteinchokladbollar
ca 10 små bollar

125g minikeso
2 msk casein choklad (jag tog Whey)
1,5 tsk kakao
1 krm snabbkaffepulver
1 msk stevia strö eller sukrin
kokos/kakaonibs att rulla i

1. Mixa keson slät med hjälp av en stavmixer.
2. Häll i resten av ingredienserna och blanda ihop väl.
3. Om du använder dig av Whey blir smeten väldigt kladdig - ställ in den en stund i kylen innan du rullar bollarna.
4. Gör 10 bollar och rulla i kokos och/eller kakaonibs.
5. Ställ i kylen i ca 15 minuter och servera!

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...