Gymbagen

Först ska jag bränna fett, sen ska jag bygga muskler – eller?

Kategori: Mätningar

Allt som oftast hör jag folk säga att de ska börja träna styrketräning, men innan de bygger muskler ska de först bara bränna fett genom konditionsträning.

Givetvis bränner konditionsträning fett, MEN det bränner också muskler, och muskler behöver man – för att bränna fett… Konditionsträning tenderar också att sluta förbränna när träningen upphör till skillnad mot styrketräning som faktiskt fortsätter förbränna flera timmar även efter avslutat pass. Och den här efterförbränningen kanske kan tyckas inte gör så mycket efter just det enskilda passet, några kalorier hit eller dit är ju lätt att rycka på axlarna åt, men lägg ihop de extra förbrända kalorierna efter varje träningspass under ett år så får du se!

Dessutom, om du behåller – eller rent av ökar - din muskelmassa, minskar du dessutom den sänkning av din basala energiförbrukning (det kroppen förbränner i vila för att dina organ ska fungera o.s.v.) som sker automatiskt när du går ner i vikt(väger du mindre går det åt mindre energi för att ”driva runt” kroppen en dag) och kan på så sätt ”lura” förbränningen att fortgå.

Varje kilo muskler ökar förbränningen med 10-20 kcal/dygn, så om du ska gå ner i vikt tänk för allt i världen inte att du ska tappa fettet först!

Själv har jag på 10 månader, med hjälp av i första hand styrketräning, i andra hand promenader med barnvagnen, gått ner 16,5 kg. Och av dessa kilon är så gott som alla fett. Detta vet jag genom att jämföra två kalipermätningar – den första gjord i januari 2010 efter att jag gått ner i vikt första gången efter att jag börjat träna, den andra gjord i juni i år, efter att gått ned alla graviditetskilon.

 

Och nej, styrketräning kommer inte göra dig ”biffig” – men det är en annan historia…

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...