Gymbagen

Thailändska kycklingköttbullar

Kategori: Recept/mat

Idag blev det thaistekta kycklingköttbullar till middag. Vilken tur för mig att jag har ett barn som gillar när det smakar :) Har gjort dessa en gång tidigare för länge sen - och nu frågar jag mig bara varför jag inte gjort dem igen förrän nu? Så goda!
 
För fyra personer
400 g kycklingfärs
3 st salladslökar
1 st röd chili
1 msk ingefära, färsk finriven (fast jag tog torkad på burk...)
1 msk lime, pressad
2 msk ostronsås
1 msk fisksås
3 msk sesamfrö (kan uteslutas - det gjorde i alla fall jag av någon anledning)
2 msk rapsolja (kan också uteslutas - jag hade inte i någon)
 
Ansa och skiva löken. Kärna ur och finhacka chilin.
Lägg färsen i en bunke. Tillsätt lök, chili, ingefära, limesaft, ostronsås och fisksås - blanda och tillsätt under tiden sesamfröna.
Forma den lösa (damn right!) färsen till bullar (vilket är helt omöjligt eftersom den är på gränsen till oformbar - blir mer små... högar).
Hetta upp oljan i en panna.
Bryn bullarna runt om i cirka tre minuter och efterstek i cirka fem minuter.
 
Servera med sweet chilisås och sallad! Och kanske fullkornsnudlar?
 
Ingen är gladare än jag att det finns ett par kvar till lunchen imorgon!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...