Gymbagen

Nybakat: Paleo-bröd

Kategori: Recept/mat

Vanligtvis äter jag inte bröd eftersom jag ligger lågt på kolhydraterna. Jag skulle definitivt inte få för mig att äta "köpebröd" utan de få tillfällen det händer blir det alltid bröd från ett av de två närliggande surdegsbagerierna. Jag gillar att baka själv och i helgen blev jag sugen på att testa mandelmjöl. Letade lite och hittade till slut ett recept att använda. Dock glömde jag att införskaffa en brödform, så istället gjorde jag runda bröd.
 
Recept:
3 dl mandelmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk sesamfrön
2 msk linfrökross
2 msk linfrön
2 msk solrosfrön
2 dl kokosmjölk (här tog jag 2 dl lättkesella istället eftersom jag inte äter "strikt" paleo)
3 ägg
2 msk kokosfett
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mandelmjöl, fiberhusk, bakpulver, salt, sesamfrön, linfrökross, linfrön och solrosfrön i en bunke.
Smält kokosfettet i en kastrull och tillsätt i bunken tillsammans med kokosmjölken (alt. lättkesella eller lättcrème fraîche) och äggen.
Rör ihop till en jämn smet och låt denna stå och dra i cirka fem minuter.
Klä en brödform och häll i smeten, alternativt forma "platta bullar" och lägg på en bakplåtsklädd plåt.
Ställ in i ugnen, 15-20 minuter för brödform och 8-10 minuter för plåt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...